På Overhaus har vi gjort mange plateomslag i løpet av årene, alt fra omstendige formater som doble CD-er til det revitaliserte vinylomslaget. Musikkbransjen er stadig i endring, og behovet for visuell representasjon av musikk er fortsatt til stede, selv om det har endret seg mye over årene.
Den mest merkbare designendringen innenfor musikk, er formatendringen. Vi har gått fra trykte fysiske kopier til digitale formater innenfor rammene til Spotify, Soundcloud, Bandcamp og lignende. Selv om en god del artister fremdeles trykker kopier av albumene sine, blir det i dag hovedsakelig gjort som en gest for fansen, mer enn som en inntektskilde og forbruksvare. I praksis betyr dette at det er mye mer tid til gjennomgang, uklare tidsfrister og mindre nøye gjennomgang av selve produktet. En betydelig del av budsjettet rettes også vanligvis mot annonsering og formater for sosiale medier, og omslaget i seg selv har mer fokus på forsiden som en enkeltstående del, heller enn som en del av den helhetlige merkevaren.
Selv om et trykt format - vinyl, CD eller hva enn - koster penger og må leveres innen visse frister, tvinger det deg til å faktisk gjennomføre en grundig gjennomgang av teksten, kreditering og gi litt ettertanke til hele strukturen i merkevarestrategien. Påvirkningen av eksterne faktorer som trykkerier, etiketter og muligheten for feil fordrer økt nøyaktighet.
Men det er gode nyheter: Du kan fortsatt være nøye med hvordan du planlegger den visuelle strategien. Du må bare gjøre nettopp det - planlegge. Kanskje du har vært i studio, kanskje ikke. Kanskje du har spilt inn noen knall låter på soverommet ditt, eller kanskje du driver et plateselskap eller et management som er forvirret om hvordan du bør tilnærme deg den visuelle delen av musikkbransjen. Slapp av, her er hva du bør tenke på:
- Hva er den faktiske planen - hvor mange utgivelser planlegger du, når skal de utgis, og hva bygger de opp til?
- Hva er det overordnede konseptet du prøver å formidle?
- Hvordan kan det konseptet visualiseres?
- Hvordan kan du dra nytte av de designede visuelle elementene - kan de brukes til mer enn bare én ting? Tenk på merchandise, videoer, annonser og så videre. Vær nøye med valg av skrifttyper, farger og visuelle konsepter.
- Hvilke planer har du for annonsering? Jo grundigere planen din er, desto enklere (og rimeligere) blir det å lage systemer og moduler for annonser.
- Hvis du ønsker mye tekst på noen av materialene dine, enten det er annonser eller liner notes, så skriv teksten og korrekturles den!
Hvor er dette på vei? Selv om noen i dag argumenterer for at det ikke lenger er nødvendig å lage album, argumenterer andre for det motsatte. Fra et forretningsperspektiv er det lett å se logikken. Hver nye singel kan bli en hit hvis den målrettes og markedsføres riktig - mer tilbakebetaling på investeringen. Selv om dette er en rimelig antakelse, er musikk summen av sine deler, akkurat som en visuell profil er akkurat det - summen av sine deler.