Bergen Klatreklubb

Merkevare for Bergen Klatreklubb

Bergen Klatreklubb, eller Bergen Klatreklubb, er Norges største i sitt slag. I tillegg til å arrangere kurs og konkurranser driver de tre klatreanlegg: Bergenshallen, Bryggeriet og Vestveggen. Klubben hadde behov for en ny visuell identitet og nettside, som kunne hjelpe dem å nå ut til nye potensielle klatrere, samt kommunisere med og engasjere eksisterende medlemmer.

Vi gjennomførte en omfattende spørreundersøkelse og workshop med medlemmer av BK for å avdekke behov og ønsker for ny profil og nettside. Klubben ønsket å kommunisere at klatring er en mangfoldig og inkluderende idrett, og dermed senke terskelen for nykommere. Denne prosessen ga oss verdifull innsikt i klubbens kultur. Som et resultat av denne innsikten endte vi opp med å bruke bevegelse, deltakelse og lek som nøkkelord i våre visuelle utforskninger.

Art direction
Merkevare
Design
Strategi
Sosiale medier
Web

0_BK_logo_thumb
DSC_0806

Bergen Klatreklubbs visuelle identitet formidler bevegelsesglede. Abstrakte linjer kombineres med levende farger, typografi og fotografi til en positiv og leken helhet. Målet er å vise at BK er en åpen og inkluderende klubb, med fokus på utvikling av klatresporten for alle nivåer, fra nybegynner til proff.

3-Foto2
6.3-Ikoner
6.1-Ikoner
6.2-Ikoner
7.1-Typografi2
7.2-Typografi
5-Farger

Den nye identiteten har blitt brukt på sosiale medier, trykk, merch og wayfinding i klatreanlegg. Klubbens frivillige har nå et fleksibelt designsystem som tilpasser seg ulike budskap og formater.

8.1-Layout-1
8.2-Layout
9-Layout-2
10.1-Delebilder-1
10.2-Delebilder-2
11-In-action

Nettsiden er designet og utviklet fra bunnen av for å gi bedre oversikt over kurs, åpningstider og servicemeldinger.

12-Forsider-web
13-Moduler-web

Foto av Vegard Breie og Trond Kristian Kalstø / Bergen Klatreklubb
Typeface: Mabry av Colophon Foundry